Οι 10 μεγαλύτερες εταιρείες – πλαστικοί ρυπαντές παγκοσμίως για το 2020 (γραφήματα)

Πατήστε την εικόνα για μεγέθυνση

Πηγή:  The Guardian | Η Εφημερίδα των Συντακτών
Γραφήματα: Break Free From Plastic

Οι τρεις κολοσσοί καταναλωτικών προϊόντων καταλαμβάνουν για τρίτη χρόνια τις πρώτες θέσεις στην κλίμακα των πιο παραγωγικών επιχειρήσεων στον τομέα των πλαστικών αποβλήτων. Πρώτη σε αυτή την κατηγορία έρχεται η Coca-Cola. Χαρακτηριστικά, οι εταιρείες επικρίνονται έντονα για τη «μηδενική πρόοδό» τους σε ό,τι αφορά στη μείωση των πλαστικών αποβλήτων και τη στροφή προς μια οικολογική παραγωγή.

Η αξιολόγηση  πραγματοποιήθηκε από την Break Free From Plastic, μια σύμπραξη μη κυβερνητικών οργανώσεων, η οποία καταρτίζει μια ετήσια λίστα των πιο ρυπογόνων σε πλαστικά επιχειρήσεων μετά από σχετική έρευνα. Η πρώτη στη λίστα, Coca-Cola, αποδείχθηκε ότι εμφανίζεται ως η κυρίαρχη μάρκα σε πλαστικά μπουκάλια που βρίσκονται πεταμένα σε παραλίες, ποτάμια, θάλασσες, πάρκα και αλλού, σε 51 από τις 55 χώρες στις οποίες πραγματοποιήθηκε η έρευνα. Μόλις πέρυσι, το μπουκάλι της ήταν το πιο συχνό που εντοπιζόταν σε 37 από τις 51 εξεταζόμενες χώρες. Μάλιστα, η πολυεθνική ξεπερνάει την Pepsi και τη Nestlé αθροιστικά σε παραγόμενα πλαστικά απόβλητα.

Πατήστε την εικόνα για μεγέθυνση

Η ετήσια έρευνα διεξάγεται με 15.000 εθελοντές παγκοσμίως και ταυτοποιεί τον μεγαλύτερο αριθμό πλαστικών προϊόντων διεθνών επωνυμιών που συγκεντρώνονται σε μια σειρά από χώρες. Ειδικά φέτος συγκεντρώθηκαν 346.494 δοχεία πλαστικών απορριμμάτων, το 63% των οποίων έφερε καταναλωτική μάρκα.

Ωστόσο, η Coca-Cola δέχτηκε σφοδρή κριτική από περιβαλλοντικές οργανώσεις νωρίτερα φέτος αφότου ανακοίνωσε ότι δεν σκοπεύει να εγκαταλείψει τα πλαστικά μπουκάλια για την συσκευασία των προϊόντων της, καθώς είναι δημοφιλή μεταξύ των καταναλωτών. Ακόμη, τον Μάρτιο, οι τρεις παραπάνω εταιρείες ευθύνονταν για τουλάχιστον μισό εκατομμύριο τόνους πλαστικών αποβλήτων σε έξι αναπτυσσόμενες χώρες ετησίως, σύμφωνα με έκθεση της ΜΚΟ Tearfund.

Πατήστε την εικόνα για μεγέθυνση

Η κοινή παραδοχή μεταξύ των περιβαλλοντικών κύκλων είναι ότι οι κυρίαρχες ρυπογόνες επιχειρήσεις ισχυρίζονται πως εργάζονται σκληρά για την επίλυση της πλαστικής ρύπανσης, ενώ στην πραγματικότητα εξακολουθούν να παράγουν τεράστιες ποσότητες πλαστικών μιας χρήσης. Ο μόνος τρόπος, λένε οι ακτιβιστές, να περιοριστεί σε παγκόσμιο επίπεδο η περιβαλλοντική μόλυνση είναι ο τερματισμός της παραγωγής πλαστικών, η σταδιακή απόσυρση των πλαστικών μίας χρήσης και η εγκαθίδρυση συστημάτων ανακύκλωσης.

Πατήστε την εικόνα για μεγέθυνση

Αξίζει να σημειωθεί πως το 91% των πλαστικών που έχουν παραχθεί συνολικά δεν έχουν ποτέ ανακυκλωθεί τελικά, αλλά αντίθετα κατέληξαν να καίγονται, να θάβονται ή να απορρίπτονται στο φυσικό περιβάλλον, λέει σχετική έρευνα του 2017. Επιπλέον, η φετινή έρευνα έδειξε ότι τα πλαστικά απόβλητα επωνυμίας μιας χρήσης, τα οποία χρησιμοποιούνται για τη συσκευασία μικρής ποσότητας προϊόντων όπως η κέτσαπ, ο καφές και το σαμπουάν, ήταν από τα πιο κοινότοπα, ακολουθούμενα από τις γόπες τσιγάρων και τα πλαστικά μπουκάλια.

Πατήστε την εικόνα για μεγέθυνση

Από τη μεριά της, η Coca-Cola ισχυρίστηκε ότι εργάζεται ώστε να αναδειχθεί το ζήτημα των απορριμμάτων συσκευασίας, σε συνεργασία με άλλους, απορρίπτοντας ταυτόχρονα τις κατηγορίες σε βάρος της για τη μη υπηρέτηση αυτής της κατεύθυνσης. «Έχουμε δεσμευτεί σε παγκόσμιο επίπεδο να ανακτήσουμε κάθε μπουκάλι μέχρι το 2030, ώστε να μην καταλήξει κανένα σαν σκουπίδι στους ωκεανούς και να ανακυκλωθεί για τη δημιουργία νέων μπουκαλιών», δηλώνει εκπρόσωπος της πολυεθνικής. «Αυτή τη στιγμή υπάρχουν σε 18 αγορές του κόσμου μπουκάλια από 100% ανακυκλώσιμο πλαστικό, και διαρκώς αυξάνονται».

Αντίστοιχα, η Pepsi και η Nestlé έχουν δεσμευτεί να εξορθολογίσουν πλήρως με ένα πράσινο πρόσημο την παραγωγή τους τα επόμενα χρόνια, υποστηρίζοντας πως ήδη έχουν σημειώσει σημαντικά βήματα προς αυτή την κατεύθυνση όσον αφορά τα προϊόντα τους.

Ολόκληρη την έρευνα μπορείτε να δείτε και να κατεβάσετε από εδώ.

Subscribe
Notify of
guest

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments